Výsledky vědecké činnosti

ČVUT v Praze, Fakulta stavební
Katedra betonových a zděných konstrukcí



Konstrukce vozovky s krytem z prefabrikovaných dílců

OVT - Ověřená technologie

2020

Popis

Prezentovaná ověřená technologie byla vyvinuta v rámci výzkumného projektu TH02010375 – Vývoj prefabrikovaných dílců určených pro výstavbu montovaných letištních drah. Popisuje konstrukční řešení dlážděné vozovky pro pojezdové plochy letišť s rychlostí provozu do 50 km/h. Vozovka s krytem z prefabrikovaných dílců patří ke konstrukčním řešením, se kterým se lze setkat pouze ojediněle jak u nás, tak ve světě. Hlavní přednosti vozovky spočívají v rychlé montáži skládaného krytu a uplatnění materiálů na bázi druhotných surovin pro výstavbu podkladních vrstev. Díky krytu z prefabrikovaných dílců lze provést výstavbu a opravy vozovky během krátkého časového období a výrazně snížit náklady spojené s uzavírkou letištních ploch. Uplatněním recyklovaného odpadu pro výstavbu podkladních vrstev se snižuje spotřeba přírodních zdrojů a dopad na životní prostředí jejich skládkováním. Pilotní výstavba systému se uskutečnila v roce 2019 s cílem ověřit technologické řešení konstrukce vozovky. Podle dosavadních zkušeností s provozem a výstavbou vozovky lze konstatovat, že systém má určitý potenciál pro uplatnění v dopravním stavitelství, ale zároveň vyžaduje vysokou technologickou kázeň pro dosažení dostatečné rovinnosti vozovky.

Konstrukce vozovky

Navržený systém dlážděné vozovky (obrázek níže) slouží pro pojezdové plochy letišť s rychlostí provozu do 50 km/h. Jedná se zejména o odstavné plochy letadel, odbavovací plochy a vozovky s nízkou rychlostí pojezdu. Konstrukce vozovky se skládá z následujících vrstev:

  • 400 mm – dvouvrstvý kryt vozovky z prefabrikovaných dílců
  • 20 mm – rychle tuhnoucí cementová malta
  • 300 mm – vláknobeton s plnou náhradou přírodního kameniva
  • 280 mm – zhutněný betonový recyklát 0-64 mm
  • zemní pláň

Pilotní výstavba a dosavadní zkušenosti s provozem vozovky ukazují na skutečnost, že systém vyniká zejména rychlostí výstavby, která je oproti běžným vozovkám s cementobetonovým krytem efektivnější. Důvodem je rychlá montáž dlážděného krytu vozovky, který může být okamžitě vystaven provozu. Skutečnost, že se dílce skládají do ucelené plochy, však vyžaduje značnou technologickou kázeň, aby byly splněny vysoké požadavky na geometrickou přesnost vyrovnávací vrstvy z cementové malty a samotných prefabrikovaných dílců.

Model vozovky

Konstrukce vozovky s krytem z prefabrikovaných dílců - schéma

Zpráva - ověřená technologie

Konstrukce vozovky s krytem z prefabrikovaných dílců